16 Ocak 2011 Pazar

Elma Kabuğunun Suçu Ne?


www.benimyemekkitabim.com


Elmayı kabuğuyla yemek cesaret gerektiren bir durum olabilir miydi? Dün akşam yemek için elmaları yıkarken bunu düşünmüyordum tabi.Ta ki elmanın mumları elime yapışana kadar.
İki ayrı yerden aldığım iki farklı türde elmam vardı ve biri çok normal görünüyordu.Ancak mumları elime yapışan elma yüzünden ikisini de soymak zorunda kaldım.
Bugün bambaşka bir konudan bahsedecektim ancak kabuğu soyulmuş elmalar beni bu yazıyı yazmaya zorladılar ve  kendimi bir anda kabukların mucizelerinden kaplama filmlerine kadar, onlarca makaleyi okurken buldum.
Bazı meyve ve sebzelerde çeşitli yöntem ve tekniklerle uygulanan bu kaplama işlemi, ürünleri hasattan soframıza gelene kadarki süre içerisinde aşınma, buruşma, su kaybı ve çeşitli mikroorganizmalara karşı koruma, yani temel olarak uzun süre dayanmalarını sağlamak için yapılıyor.
Bu işlemin uygulandığı meyvelere; elma, armut, portakal, mandalina, şeftali kiraz, üzüm, çilek, muz, mango, ananas, hindistan cevizi, erik, badem ,fındık ve cevizi örnek olarak gösterebiliriz.
Sebzelerden ise; patates,domates,biber,havuç,patlıcan,brokoli, brüksel lahanası,lahana,kabak, şalgam,tatlı patates,karnabahar,salatalık ve hatta mantarı sayabiliriz.
Mumlama yada kaplama işlemi,mevye ve sebzelerin kaplanma amacına göre değişik tip ve içeriklerde uygulanıyor.Mesela su kaybını önlemek için parafin mumu içeren kaplamalar kullanılabiliyor-muş-.
Tarihine bir göz atarsak, ilk olarak 12. ve 13´üncü yüzyılda Çin´liler, limon ve portakalı balmumuyla  kaplayarak, daha uzun süre depolama yapılabildiğini keşfetmişler.1930´larda ise, parafin -ticari- olarak meyve kaplamada kullanılmaya başlandı.1950´lerde polieliten ile parafin kombine edildi,1960´larda ise suda çözünen reçineler moda oldu….
Son yıllarda, yenilebilir ve çeşitli protein kombinasyonlarından oluşan kaplamalardan bahsediliyor. Ananasın içindeki kararmayı önlüyorlarmış mesela, yada elmada bir bozukluk varsa azaltıyorlarmış?!! Bense, buzdolabımın meyve gözünde deney amaçlı tuttuğum 2 elmanın 3 aydır neden bozulmadığını merak ediyorum :D ilahi ben.
Modifiye ediliyormuş yediklerimiz ne var sanki benim elmam karbondioksitini normal yollardan verse? (meyve nefes alıp verirken, dokusundaki karbondioksit fiziksel olarak tutuluyor ve bundan dolayı modifiye edilmiş oluyor)
Dünya´nın birçok ülkesinde ve sanırım meyve-sebze  -ticareti- yapan -her yerde- değişik kanunlar ve yöntemlerle uygulan bu teknik için farklı uzman görüşleri var. Kimileri elmanızı iyi yıkayın diyor, kimileri portakalın rengine dikkat edin diyor, bir başkası bitkisel mum kullanılmışsa zararı yoktur diyor.Zaten bende aldığım limondaki mumun bitkiselmi kimyasalmı olduğunu anlayacak kadar uzman olduğum için kek yaparken rahatlıkla rendeleyebiliyorum?!!! Hele portakalın kabuğundan reçelmi yapacağım içim çok rahat.
Bitkisel mum denen şeyin, oldukça pahalı bir yöntem olduğuda hatırlanırsa açıkçası raftaki her ürünün bitkisel olarak kaplanmadığından -kendi adıma- emin olabiliyorum.
Aslında o meyveyi balmumu değil ballada kaplasalar ben ikna olmayacağım açık konuşayım.
Birde kullanılan boya yada mumlar sadece kabukta kalıyor, meyve yada sebzenin içine işlemiyor içiniz rahat olsun diyenler var.Birçok meyve ve sebzenin asıl  vitaminleri kabuklarında zaten!!!  Mesela, elmanın sadece kabuğunda bulunan “Triterpenoids” maddesinin, kanser hücrelerinin çoğalmasını engellediği yada öldürdüğü tesbit edilmiş.Bu madde karaciğer,kalın bağırsak ve göğüs kanserine karşı koruyucu etkilere sahip ve elmanın kabuğunda…Tabiki sadece elmayı kabuklu yiyerekte kanserden korunmuyoruz,bu sadece bir örnekti.
Eee ne yapalım sebze-meyve yemeyelim mi? Yiyeceğiz tabiki, ben kendi adıma uyguladığım birkaç yöntemi önerebilirim sadece. 

Alışveriş yaparken çok renkli, parlak olanları tercih etmiyorum.Aksine henüz olgunlaşmamış olanları ve narenciye ise rengi yeşile yakın  olanları seçiyorum.(Portakal, mandalina ve muz gibi meyveleri poşet içinde yanlarına bir elma koyarak kısa sürede olgunlaştıra bilirsiniz)

Her meyveyi ve sebzeyi mevsiminde yemeğe dikkat ediyorum.

Mum veya benzeri ile kaplanmışsa tercih etmiyorum (ama bunu anlamak her zaman mümkün olmayabilir) Bilinenin aksine her zaman pahalı olan kaliteli değildir.

Kimse ucuz elmayı kaplamak için uğraşmaz birde imkanınız varsa  ve bahçeyi seviyorsanız kendiniz üretin.Sizinde önerilerileriniz varsa paylaşırsanız sevinirim.
Elma kabuğunun suçu ne diye düşünürken,içiniz rahat olsun diyorlar,içim rahat tabi, en azından içlerini yiyebiliyorum.
Sevgiyle…

Funda Yüce Gomez Solis

© 2011 benimyemekkitabim.com - Tüm hakları saklıdır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder